Eén bron voor alles over flow. Bekijk onze Bibliotheek pagina hier
In een interview werd eens aan een kunstenaar gevraagd: "Wanneer ben je begonnen met tekenen?" Hij antwoordde: "Dat is niet echt de juiste vraag, de echte vraag is, wanneer ben je gestopt met tekenen?" We hebben allemaal als kind tekeningen gemaakt en ons op de een of andere manier creatief geuit. Maar op een gegeven moment zijn velen van ons ermee gestopt. Maar waarom?
Deze sketch is een goede analogie van ons vermogen om flow te vinden. Geloof het of niet, maar kinderen zijn in flow wanneer ze tekenen. Ze zijn dan in het moment, gaan helemaal op in hun taak, zijn volledig onbevangen en drukken zich volledig uit van wie ze op dat moment zijn. Mocht je ooit gevraagd worden, "wanneer begon je flow te creëren?" is eigenlijk een betere vraag, "wanneer ben je er mee gestopt?"
Wanneer we opgroeien en beïnvloed en gevormd worden door onze verschillende levenservaringen, valt er wel vaak een gemeenschappelijke rode draad te ontdekken. Veel mensen verliezen met het ouder worden namelijk het vermogen om los te laten en gewoon in het moment te zijn en flow te ervaren. Wat ligt hieraan ten grondslag? We zien dat in de loop der tijd onbewust een aantal mentale constructies zijn ontwikkeld die uiteindelijk fungeren als barrières voor flow. Je past je aan, aan je ouders, op school, in je familie, bij de sportclub etc. Al deze personen en contexten hebben het in zich om jouw flow te vernietigen. Om je te beschermen tegen pijn, heb je een beschermlaagje gecreëerd. Het is exact deze beschermlaag die jouw van flow weerhoudt.
Wellicht is dit ook wel de oorzaak geweest waarom je bent gestopt met tekenen. Misschien dacht je op een bepaald moment dat je er niet goed in was. Iets of iemand projecteerde op jou dat ergens goed in zijn belangrijk is. Misschien werd het duidelijk dat je van tekenen niet kon leven. De redenen om plezier te hebben in tekenen kunnen verstrikt zijn geraakt in een veelheid van factoren, anders dan het plezier zelf. Het is voor iedereen anders, maar op een bepaald moment creëren we een mentale constructie (overtuiging/waarde/mindset) die ons ervan weerhoudt om te spelen om te spelen, we zeggen tegen onszelf dat we verder moeten gaan met de echte wereld.
Toen wij als kinderen tekenden, streefden wij niet naar resultaten of vergelijkingen met anderen. Wij zochten geen bevestiging, probeerden geen indruk te maken, probeerden niet goed te zijn, gaven geen etiketten aan de actie of kenden geen waarde toe aan ons werk. We tekenden of speelden om te spelen, omdat we van het proces genoten. Dit plezier in het proces en de onafhankelijkheid van het resultaat is van vitaal belang in flow.
Ontmoet Martijn Leonard, toepassing van flow in voetbal
Ontmoet ook anderenOntvang 7 essentiële lessen in je inbox. Geniet vandaag nog van dezelfde training als wereldkampioenen.
Flow maakt je niet op magische wijze een expert in je vakgebied. Ja, we kunnen sneller leren op flow, maar het is de herhaling en het werk dat in je oefening gaat zitten dat uiteindelijk ons vaardigheidsniveau bepaalt. Flow geeft je echter wel de mogelijkheid voor de ultieme expressie van je vaardigheid of taak. De gemoedstoestand van het tekenende kind, waar niets anders telt dan de ervaring van het moment, is dezelfde als die van een atleet die op het punt staat een wereldrecord te breken. Het verschil is hun levenservaring tot op dat moment, en de oefening en training die in hun werk is gaan zitten. Als dit kind het tekenen op deze vrije, onbevangen manier blijft verkennen, is er geen reden waarom het in de toekomst geen verbazingwekkende kunstwerken zou kunnen maken. Maar wat gebeurt er meestal? Externe factoren staan in de weg. Het kind wordt vaak gedwongen zich af te vragen wat het doet en het te plaatsen in de context van wat de maatschappij belangrijk vindt: sociaal geldende normen, uitkomsten en vaardigheid eisen.
Dus wat betekent dit voor je eigen flow? Probeer jouw eigen mentale belemmeringen te identificeren. Teken of speel je nog weleens? Waarom niet? Het beantwoorden van deze vragen kan jou een indicatie geven van enkele van de belemmeringen die er voor jou zijn. Vraag jezelf eens af wat de redenen zijn waarom je iets doet. Als je surft, doe je het waarschijnlijk uit liefde voor de sport en niet voor iets anders. Het is gewoon zo leuk dat je het gewoon doet om het te doen. Het is deze houding die je kan helpen om in flow te komen. Je kunt dit doen als je een presentatie geeft op het werk, of studeert voor een examen. Je kunt alle andere redenen om iets te doen, die als mentale barrières fungeren, weglaten en je concentreren op die ene. Zoek een reden om ervan te genieten. Er is er altijd minstens één.
Auteur: Dr Joos Meyer - Flow Seeker
Redacteur: Cameron Norsworthy